Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Ravinnon merkitys





Ravinnon merkitys jaksamiseen on myös merkittävä. Olen saanut valtavasti apua omilta rakkailta sukulaisilta siskolta ja äidiltä. Silloin kun olin itse huonovointinen, he auttoivat ruuan laitossa ja lähettivät postissa vitamiineja.
Olen koko sairauden ajan ottanut enemmän selvää, mikä ravinto tukee syövästä parantumista.
Sanotaanko, että yrittänyt syödä päivittäin mm. parsaa(kevyesti höyrytettynä), valkosipulia, inkivääriä, rooibos teetä, vihreää teetä, pähkinöitä, lehtikaalia, hedelmiä, mustikoita, kananmunaa, ruisleipää, kurkumaa (Kurkuman teho tuhat kertaistuu, kun siihen sekoitetaan mustapippuria.) Annos on 1tl päivässä. Olen sekoittanut sen kermaviiliin tai luonnon yogurttiin, mihin olen dippaillut esim. raffeleita. Kurkuman voi toki myös sekoittaa esim. kanan marinadiin ym. Mielikuvitus lentoon!
Sokerin olen myös jättänyt asteittain pois. Söin paljon suklaa patukoita, karkkia, keksejä ennen sairastumista. Tavallisen sokerin korvaan intiaani sokerilla. 
Suklaahimon vallatessa kaapistani löytyy aina tummaa suklaata ( Yli 70%) ja olen sallinut itselleni pari palaa silloin tällöin.
Olen syönyt myös prebiootteja, esim AB yogurttia, missä on vähemmän sokeria, kun tavallisessa yogurtissa.

Pyrin syömään mahdollisimman luonnollista ruokaa.
Olin juuri keväästä äitini innoittamana perustanut oman pienen kasvimaan, mistä sitten herkuttelimme omilla kasviksilla syksyyn asti.
Kehon happamuus on syytä tarkistaa esim. luontaistuote kaupoissa myytävillä PH liuskoilla. Yhden teorian mukaan syöpä on sieni ja mitä happamampi keho on, sitä paremmin sienet voivat..
Olen juonut päivittäin soodaa, mikä lisää kehon emäksisyyttä.
Lusikallinen (tai puoli) aamusta ja illasta veteen sekoitettuna riittää.Mikäli maku ei miellytä, voi siihen tirskauttaa pari tippaa sitruunaa. (Sitruuna on myös emäksinen ja sisältää paljon C vitamiinia). Soodan kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen ja pitää välillä taukoa. Liiallinen soodan juonti voi syövyttää vatsalaukkua.
Rasvat ovat erittäin tärkeitä leikkauksesta toipuvalle potilaille ja jos voit syödä rasvaista kalaa, sitä kannattaa syödä! Itse olen kalalle allerginen (lapsena olin myös kalan hajulle) joten otan rasvan kapselista.
Olen käyttänyt Tolosen tuotetta jo 7vuotta ja olen kokenut sen hyväksi. Ruuan valmistukseen käytän kookosrasvaa (luontaistuote kaupasta ostin, luomua) ja neitsyt oliivi öljyä. Kaapista löytyy myös se perinteinen rypsi öljy, mutta siinä on vääränlainen rasvasuhde, joten sitä käytän vähemmän.
Kasvikset ja ruoka ovat parhaat vitamiinien lähteet! Sekoita parhaat aamu smoothiet, tuoreista kasviksista tai marjoista.


En ole lääkäri enkä sairaanhoitaja, jokainen saa päättää ja keskustella oman hoitohenkilökunnan kanssa haluaako ja voiko käyttää lisäravinteita.

Olen lukenut vuosikaupalla vitamiineista ja lapsesta asti olen niitä käyttänyt. 
Viimeiset ruuhkavuodet töissä ja kotona pienen lapsen kanssa ovat tehneet sen, että olen unohtanut hoitaa itseäni.
Olen tiennyt miten pitäisi syödä, mutta syönyt ja liikkunut huonosti. Tulos on nyt sitten tässä..

Silloin, kun ei saa kurkusta mitään alas olen kuitenkin varmistanut, että kehoni saa kaiken riittävän vitamiinin.
Olen käyttänyt puolisen vuotta vaihtelevasti lisäravinteita. Antibiootti kuurin yhteydessä ei voi käyttää pakurikääpää, se kumoaa antibiootin tehon. Myöskään antibiootille allergiset ihmiset eivät voi käyttää pakurikääpää. 

Vitamiineja ja hivenaineita olen nauttinut:
Tri Tolosen E-Epa 650mg x 3 /pvä (käy kala-allergiselle)
Lisätietoja voi käydä lukemassa: http://www.tritolonen.fi
Pakurikääpä uute 15tippaa pvässä (lisätietoja pakurikäävästä esim. osoitteesta: http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/pakurikaapa/ )
Havupuu uute tehokuuri 4dl/pvä (syöpä potilaat voivat käyttää pidemmänkin ajan, sisko soitti Karille ja tarkisti asian) http://www.ravintorengas.fi  Olen itse käyttänyt kuuriluonteisesti enemmän ja välistä 2dl/pvä 
 
Carnosin x 2/pvä
Berberin x 3/pvä
Seleeni x 1/pvä
Sinkki x 1/pvä
Prebiootti x 2/pvä
D-vitamiini
 
Murskattuja aprikoosin siemeniä 2/pvä (olen sekoittanut esim. yogurttiin)
Tilanteen mukaan(jos hemoglobiini on laskenut) apteekissa myytävä Floradix rauta ja vitamiini täysmehu (käy myös kasvisruokailijalle) tehty kasvisuutteista ja mehusta. Kysyin kyseisestä rautavitamiinista lääkäriltä, sanoi että ei kannata syödä kuurin aikana, kun ei ole vaikutusta tutkittu.. 

Oloni on ollut loistava koko hoitojakson ajan. En ole ollut sairaana koko syksynä! 
Tapasin hoitojaksoni aikana siskoni ystäväpariskunnan ensimmäistä kertaa. He tulivat vastaan meitä 1,5h merenranta lenkin jälkeen. Ystävät halasivat minua ja juttelimme hetken. 

Seuraavan kerran kun siskoni tapasi heidät, mies oli kysynyt: ”Onko sinulla useampi sisko”?
Mihin siskoni vastasi: ”Ei, miten niin?”
Mies sanoi: ”Tämä sisko ketä halasin, oli kyllä todella hyvännäköinen, eikä näyttänyt yhtään syöpä sairaalta!” 

Olenkin visualisoinut, että olen jo täysin terve ja syöpä on jo voitettu ;)

2 kommenttia:

  1. Naita terveysohjeita aion kokeilla! Arki tuntuu olevan sellaista viilettamista ja kun sita oikeasti tarkistelee, tyolle ja sen 'tarkeydelle' tulee pistettya monen tunnollisena suomalaisena ihan liikaa painoa, ja vasymysta valiteltua ja seliteltya kiireelle. Mutta tervekaan kone ei jaksa ellei pida itsestaan huolta, ja ruoalla ja juuri tuolla happamuustasapainolla on hurja merkitys!
    Aivan mieletonta Sinun postiivinen suhtautuminen tervehtymiseesi, annat muillekin voimaa :)! T.Sinttura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sinttura! Kiva kuulla että olet saanut voimaa kirjoituksesta :) Voimia arjen keskelle!

      Poista