Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 26. elokuuta 2015

Sumua ja unta

Pelkäsin pitkän aikaa sairastumisen jälkeen, että olen menettänyt kyvyn nähdä unia. Olen pienestä pitäen nähnyt paljon unia. Lapsena unet saattoivat olla niin kauheita maailman loppua kuvaavia unia, että oli pakko yöllä kömpiä iskän ja äitin viereen. Siitä sain lapsena lempinimen hipsu hiiri.

Vanhempana aloin tutkia unien merkitysiä ja kirjasin joskus ylös unia. Muistan myös joskus pitäneeni koulussa esitelmän unista. Lyhyesti sanottuna, unet ovat aina kiehtoneet minua. Miten unet selittävät alitajuntaa ja millaisia asioita alitajunta kertoo itselle, jos haluaa sitä kuunnella.

Menimme illalla tyttäreni kanssa nukkumaan ja hän rutisti minua erityisen pitkään ja sanoi rakastavansa minua ihan yli kaiken. Sen jälkeen silmät kiinni sain sellaisen positiivisen energia ryöpyn, että vedet alkoivat valumaan silmistäni.

Aamusta vähän ennen kuin heräsin muistan nähneeni unta. Muistan unesta kohtauksen missä olen synnytyslaitoksella ja hoitaja kertoo minun synnyttäneen lapsen. Missä lapsi on? Kysyn ja hoitaja hymyilee salaperäisesti. Kysyn uudestaan: Saanko nähdä lapsen ja olenko saanut tytön vai pojan? Hoitaja kertoo jälleen hymyillen kyseessä olevan poika lapsi. Pakahdun onnesta ja soitan kotiin äidilleni. Äitini on unessa se sama äiti mitä hän oli minun ollessa nuori. Äiti on onnellinen ja kertoo Kerttu-mumminikin olevan onnellinen. Jotenkin nään mummin hymyilevän, näky on enemmän tunne kuin kuva. Sitten herään. Mahtava fiilis ja kauhea vessa hätä. Yritän vielä jäädä sänkyyn makaamaan ja koska en ollut vielä nähnyt vauvaa, mutta uni ei enää tule.



Unet eivät tunnista kuolemaa ja siinä olen pariin kertaan onnistunut näkemään edes menneen Kerttu- mummini. Mummi oli minulle erittäin rakas ja olen joskus harmitellut, kun hän ei ennättänyt tavata tytärtäni. Näin kuitenkin heti synnyttämisen jälkeen  unen, missä mummi piti tuttuun tapaan lastani sylissä ja hymyili. Sanoin unessa: Saithan sinä mummi kuitenkin nähdä lapsen lapsesi! Minä olin äärettömän onnellinen.

Syntymä unessa ei aina kirjaimellisesti tarkoita haavetta lapsen synnyttämisestä. Se voi myös kuvastaa uuteen elämänvaiheeseen astumista ja uuden syntymistä. Uskon että olen siinä uuden kynnyksellä ja uni antoi rohkeutta astua taas askeleen lähemmäs sitä uutta ja pelottavaa. Tutut ihmiset siunaavat matkaani.

Innolla kohti uutta sumuista torstai päivää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti