Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 12. kesäkuuta 2014

Työkyvyttömyyseläke

Tiesitkö, että Suomen lainsäädännössä saat olla 300 arkipäivää sairauslomalla, jonka jälkeen sinun tulisi hakea työkyvyttömyyseläkettä? Minä tiedän..
Toukokuussa otin selvää, milloin minun sairauspäivärahani loppuvat ja loppu rahan tulolle häämöitti kesäkuun lopussa. Ryhdyin aikailematta täyttelemään työkyvyttömyyseläke papereita ja meninkin ensin kelaan keskustelemaan mitä papereita tulisi täyttää ja miten. Soitin ensimmäiseksi töihin esimiehelle ja en saanut sieltä mitään apuja täyttämiseen.
Seuraavaksi soitin työterveyteeni ja sielä oli aika samanlainen vastaanotto. Minua on hoidettu Tampereella ja Hämeenlinnassa, joten heillä ei ollut tietoja minun tilanteestani. Aloin sitten yksin täytellä lappusia ja sain siihen kulumaan useamman tunnin ja monta hikipisaraa otsalla..


Kauhean byrokraattista toimintaa! Monta kysymystä lapussa, mitä ei vaan voi kaikkiin sairauksiin liittää! Miten voit kuntouttaa aivoja, jos niihin on tullut leikkauksen jälkeen vaurioita? Voitko saada takaisin keskittymiskyvyn ja stressin sieto kyvyn? Minulla on selkeitä muutoksia aivoissa ja en usko että aika tuo niihin muutosta.. Lääkäri hakikin minulle suoraan työkyvyttömyyseläkettä.
Soittelin sitten kesäkuun alussa kelaan ja aloin vielä tarkistelemaan olenko varmasti toimittanut kaikki tarvittavat lappuset? San myöntävän vastauksen ja jäin hyvillä mielin odottamaan päätöstä.
Kelasta minulle kerrottiin, että päätöksen eläkkeeseen saa aikaisintaan kuukaudessa ja välistä päätös voi kestää jopa neljä kuukautta. Mitä sitten kun 300 sairauspäiväraha päivää on mennyt? Sitten olisi pitänyt marssia TE-keskukseen ilmoittamaan itsensä työttömäksi työnhakijaksi!! En voinut aluksi uskoa? Minkä takia minä, joka olen sairauslomalla ja vakituisessa työsuhteessa ilmoitan itseni työkkäriin työttömäksi? Ei pienintä järjen häiventä ole tässä touhussa! Kävin lukemassa enemmän aiheesta ja esimerkiksi Ruotsissa systeemi on aivan toinen. Sielä olet sairauslomalla niin pitkään kunnes saat työkyvyttömyyseläke päätöksen tai kun kuntoudut ja menet takaisin töihin. Sama käytäntö pitäisi mielestäni tulla ehdottomasti myös Suomeen!


Itse luotin, että saan päätöksen ajoissa ja kas päätös tulikin jo eilen postissa! Olen työkyvyttömyyseläkkeellä 31.05.2015 asti! Eläkkeeni on kuntoutustuki.
Soittelin sitten eilen työnantajalle ja heille oli laitettu lappuset täytettäväksi jäljellä olevasta työkyvystäni.. Mietin miten saan jumpattua aivoni samaan kuntoon? Kysehän ei ole mistään polvivammasta.. Asia kerrallaan eteenpäin ja kyllähän ne asiat ovat tupanneet aina selvitä.
Kippis kesälle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti